هوش مصنوعی در بازار ارزهای دیجیتال – معرفی ۷ توکن هوش مصنوعی برتر بازار

C:\Users\intel\Desktop\خودم\ریپورتاژ امیر ییوسفی\هوش+مصنوعی+در+بازار+ارزهای+دیجیتال\شاخص.jpg

این مقاله توسط تیم زوم ارز تهیه شده است. در صورتی که قصد دسترسی به اطلاعات تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین را دارید، لطفاً به پایگاه خبری و آموزشی زوم ارز سر بزنید.

مقدمه

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به رشد تصاعدی خود ادامه داده و در ادغام آن با دنیای ارزهای دیجیتال، مسئله فقط زمان است. به قول ما ایرانی‌ها، این موضوع شاید دیر و زود داشته باشد، اما سوخت و سوز ندارد.

به علاوه، با اعلام خبر سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری اخیر مایکروسافت در OpenAI (خالقان ربات چت ChatGPT)، موضوع هوش مصنوعی در فضای ارزهای دیجیتال داغ‌تر از همیشه شده است. این پروژه از زمان راه‌اندازی در ژوئن ۲۰۲۲ به پیشرفت خود ادامه داده و در حال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبان در دنیا به شمار می‌رود. هوش مصنوعی توسعه یافته توسط این شرکت توانایی تولید متن شبیه به انسان را دارد و قادر است طیف گسترده‌ای از وظایف زبانی مانند پاسخ به پرسش، تولید متن، خلاصه‌نویسی متن و غیره را انجام دهد.

بر اساس پتانسیل ChatGPT، در آینده ممکن است هوش مصنوعی بتواند مستقیماً با بلاکچین تعامل برقرار کند و توانایی نگهداری، خرج کردن و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. اما شبکه بلاکچین چیست؟ بلاکچین یک دفتر کل غیر متمرکز، توزیع شده و اشتراکی و صد البته متشکل از سوابقی به نام بلاک است. هر بلاک مسئول ذخیره‌سازی سوابق اطلاعاتی خاصی است.

گذشته از همه این‌ها، جالب است بدانید وقتی از هوش مصنوعی ChatGPT پرسیده شد که با پول چه می‌کند، پاسخ بسیار جالبی داد. پاسخ ChatGPT شباهت زیادی به آنچه که انسان‌ها برای آن به پول نیاز دارند، داشت. سرمایه‌گذاری، صیانت نفس و حفظ جان، به دست آوردن منابع بیشتر و غیره پاسخی بود که ChatGPT داد. این نشان می‌دهد که آموزش هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری بر اساس اهداف انسانی امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید:

قرارداد هوشمند چیست

بیت کوین چیست؟

توکن‌های هوش مصنوعی چیست؟

حوزه هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد است و پتانسیل آن را دارد که روش زندگی، کار و تعامل با یکدیگر را تغییر دهد. در زمینه ارزهای دیجیتال، از هوش مصنوعی می‌توان برای بهبود همه چیز، از امنیت و مقیاس‌پذیری گرفته تا تجربه کاربر و پیش‌بینی بازار، استفاده کرد. این پلتفرم‌ی جدید و تحول گرایانه برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و پتانسیل ایجاد سیستمی کارآمدتر و شفاف‌تر را دارد. با بهره‌گیری از داده‌های آموزشی مناسب، هوش مصنوعی را می‌توان برای انجام هر کاری، از شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گرفته تا کشف فعالیت‌های غیر قانونی، آموزش داد.

توکن‌های هوش مصنوعی ارزهای دیجیتالی هستند که برای پشتیبانی از پروژه‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مرتبط با هوش مصنوعی مانند بازارهای غیر متمرکز هوش مصنوعی، مدیریت پرتفوی مبتنی بر هوش مصنوعی، پیش‌بینی‌ها، تولید تصویر، مسیریابی، سازمان‌های خودگردان و غیره طراحی شده‌اند. دارندگان توکن‌های هوش مصنوعی ممکن است از حقوق حاکمیتی برخوردار شوند یا این توکن‌ها برای پرداخت در تراکنش‌های پلتفرم هوش مصنوعی مورد نیاز باشند.

نمونه‌ها و موارد استفاده توکن‌های هوش مصنوعی

در اینجا نمونه‌هایی از توکن‌های هوش مصنوعی در طیف گسترده‌ای از پروتکل‌ها با موارد استفاده متفاوت آورده شده است. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

SingularityNET: بازار غیر متمرکز هوش مصنوعی

بازارهای غیر متمرکز هوش مصنوعی مکان‌هایی هستند که افراد به صورت غیر متمرکز به خرید و فروش محصولات و خدمات مرتبط با هوش مصنوعی می‌پردازند. در این بازارها، از توکن‌های هوش مصنوعی به عنوان روش اصلی پرداخت استفاده می‌شود.

SingularityNET در دسامبر سال ۲۰۱۷ با هدف ایجاد پلتفرمی غیر متمرکز برای خدمات هوش مصنوعی راه‌اندازی شد. SingularityNET یک بازار بلاکچین منبع باز و غیر متمرکز است که ایجاد و به اشتراک گذاری خدمات هوش مصنوعی و کسب درآمد از این طریق را برای همگان امکان‌پذیر می‌کند. SingularityNET اجازه می‌دهد طیف وسیعی از خدمات هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتر و تحلیل پیشگویانه به اشتراک گذاشته شوند و مبادله شوند.

SingularityNET نه تنها بازاری برای خدمات هوش مصنوعی است، بلکه همچنین بازاری برای تبادل داده‌ها، مدل‌ها و دیگر منابع لازم برای آموزش و بهبود مدل‌های هوش مصنوعی به شمار می‌رود. هدف از راه‌اندازی این پلتفرم دموکراتیک کردن دسترسی به هوش مصنوعی و ایجاد اکوسیستمی غیر متمرکز است که هر کسی بتواند در آن مشارکت کند و از آن بهره‌مند شود.

با استفاده از توکن SingularityNET که با نام AGIX شناخته می‌شود، توسعه‌دهندگان می‌توانند خدمات خود را ارائه دهند و کاربران می‌توانند به آن خدمات دسترسی داشته باشند.

Fetch: ابزارسازی و زیرساخت هوش مصنوعی

زیرساخت هوش مصنوعی عبارت است از سخت‌افزار، نرم‌افزار، داده‌ها، منابع محاسباتی و سایر موارد مورد نیاز برای ساخت، استقرار و اجرای سیستم‌های هوش مصنوعی.

Fetch پلتفرمی است که ابزارها و زیرساخت لازم برای ایجاد اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم می‌کند، به برقراری ارتباط بین افراد، دستگاه‌ها و خدمات کمک می‌کند و به این ترتیب، به اشتراک گذاری داده‌ها و همکاری را امکان‌پذیر می‌سازد. Fetch در ژوئن سال ۲۰۱۹ به عنوان پلتفرمی غیر متمرکز برای ساخت و استقرار عامل‌های خودگردان راه‌اندازی شد. این پلتفرم دارای کاربردهای مختلفی مانند مدیریت زنجیره تأمین، امور تدارکاتی (لجستیک) و سیستم مالی غیر متمرکز (دیفای) است.

این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند تا عامل‌های نرم‌افزاری هوشمند و مستقلی را بسازند و به کار بگیرند که می‌توانند برای ارائه خدمات به افراد، شرکت‌ها، دولت‌ها و دیگر سازمان‌ها با همدیگر همکاری کنند. این عامل‌ها می‌توانند در تعامل با یکدیگر و با دنیای واقعی وظایفی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی و تصمیم‌گیری را انجام دهند.

در این پلتفرم، برای پرداخت در ازای دریافت خدمات از توکن FET استفاده می‌شود که شیوه اصلی برای انجام مبادلات در داخل اکوسیستم Fetch.ai است.

Ocean: داده‌های خصوصی برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی

داده‌های خصوصی به خاطر پتانسیل خودشان برای بهبود نتایج تحقیقاتی و تجاری، دارای ارزش بسیار زیادی هستند. با این حال، نگرانی در مورد کنترل و حفظ حریم خصوصی باعث می‌شود دسترسی به این نوع داده‌ها دشوار باشد.

Ocean Protocol با ایجاد دسترسی خاص به داده‌های خصوصی به جای اشتراک‌گذاری مستقیم، در صدد حل این مشکل برآمده است. به این ترتیب، امکان استفاده از داده‌ها در عین کنترل و حفظ حریم خصوصی میسر می‌شود.

این پلتفرم در نوامبر ۲۰۱۸ با هدف تسهیل به اشتراک گذاری داده‌ها و کسب درآمد از داده‌ها، در عین تضمین حفظ حریم خصوصی داده‌ها، راه‌اندازی شد. در پلتفرم Ocean، صاحبان داده‌ها می‌توانند استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر روی داده‌های خود را تأیید کنند. به این ترتیب آموزش مدل‌های هوش مصنوعی امکان‌پذیر می‌شود که می‌تواند منجر به بهبود دقت پیشگویانه مدل‌ها و مزایای دیگر شود، بدون آن که حریم خصوصی داده‌ها به خطر بیفتد.

توکن OCEAN در این پلتفرم به عنوان توکن کاربردی عمل می‌کند و می‌توان از آن برای سرمایه‌گذاری بر روی گزینش داده‌ها و برای خرید و فروش داده‌ها در بازار Ocean استفاده کرد.

Numerai: مدیریت پرتفوی مبتنی بر هوش مصنوعی

مدیریت پرتفوی مبتنی بر هوش مصنوعی به استفاده از تکنیک‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی اشاره دارد که برای مدیریت و بهینه‌سازی پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این می‌تواند شامل انواع فعالیت‌های مختلف مانند انتخاب دارایی، مدیریت ریسک و تعدیل مجدد پرتفوی باشد.

Numerai در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری غیر متمرکز مبتنی بر هوش مصنوعی راه‌اندازی شد که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. این پلتفرم از رویکردی منحصر به فرد برای جمع‌سپاری پیش‌بینی‌های جمعی از دانشمندان داده از سراسر جهان استفاده می‌کند. در این پلتفرم، از توکن نیتیو Numeraire (NMR) برای پاداش دادن به پیش‌بینی‌های دقیق استفاده می‌شود. Numerai سپس از این پیش‌بینی‌ها برای جهت دادن به الگوریتم‌های معاملاتی خود استفاده می‌کند.

Numerai بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است و از ترکیب دو فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا یک سیستم غیر متمرکز، امن و شفاف برای پیش‌بینی و مدیریت سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

Numerai همچنین به دانشمندان داده اجازه می‌دهد که مدل‌های خود را بر روی مجموعه داده‌های محرمانه و ناشناس تست و اصلاح کنند و در عین حال، امنیت و حریم خصوصی داده‌ها را تضمین می‌کند. در این اکوسیستم، هدف ایجاد یک سیستم مالی کارآمدتر و منصفانه با بهره‌گیری از هوش جمعی جامعه و قدرت هوش مصنوعی است.

از توکن NMR به عنوان ابزاری برای تشویق دانشمندان داده به ارائه پیش‌بینی‌های دقیق در این پلتفرم و به عنوان ابزاری برای دسترسی به خدمات پلتفرم استفاده می‌شود.

Oraichain: راه حل اوراکل برای داده‌های هوش مصنوعی

در حال حاضر، قراردادهای هوشمند فقط می‌توانند به داده‌های موجود در بلاکچین خود دسترسی داشته باشند و برای دسترسی به داده‌های خارجی از دنیای واقعی به اوراکل‌ها یا پلتفرم‌های دیگر وابسته هستند تا بتوانند طیف وسیع‌تری از وظایف را به انجام برسانند. برای شفاف‌سازی بهتر است که پیش از ادامه بحث، تعریفی از دو عبارت فوق یعنی اوراکل و قرارداد هوشمند داشته باشیم.

اوراکل چیست؟ اوراکل راهی است که قراردادهای هوشمند از آن جهت دریافت داده‌ها و اطلاعات از دنیای خارج استفاده می‌کنند.

قرارداد هوشمند چیست؟ قرارداد هوشمند یک برنامه کامپیوتری یا پروتکل تراکنش است که اجرا، کنترل یا مستندسازی خودکار رویدادها و اقدامات را بر اساس شرایط یک قرارداد یا یک توافق بر عهده دارد.

Oraichain در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و یک اکوسیستم مبتنی بر بلاکچین برای هوش مصنوعی غیر متمرکز است. این اکوسیستم از فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاکچین برای ایجاد زیرساخت‌های امن، شفاف و غیر متمرکز جهت ساخت و به کارگیری اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی پلتفرم Oraichain راه حل اوراکل آن برای APIهای هوش مصنوعی است. معماری آن به گونه‌ای طراحی شده است که بیشتر متمرکز بر منابع داده‌های هوش مصنوعی باشد. به این ترتیب، ادغام داده‌ها و خدمات هوش مصنوعی با قراردادهای هوشمند ممکن می‌شود.

این امر ایجاد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) که از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و همچنین، ایجاد طیف گسترده‌تری از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتر و آنالیز پیشگویانه را ممکن می‌سازد. به علاوه، امکان مبادله این خدمات بین مشارکت‌کنندگان اکوسیستم میسر می‌شود.

جدای از استیکینگ و حاکمیت، توکن ORAI برای اجرای درخواست‌های هوش مصنوعی ارسال شده به شبکه Oraichain مورد نیاز است.

Alethea AI: مولد تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی

مولد تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی به تولید تصاویر جدید بر اساس ورودی‌های کاربر کمک می‌کند. از مولد تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان برای ایجاد هنر دیجیتال، تبلیغات یا حتی دارایی‌های بازی‌های ویدئویی استفاده کرد.

Alethea در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و همانطور که اشاره شد، یک مولد تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی بر اساس ورودی‌های کاربر است. Alethea AI سیستم هوش مصنوعی چند وجهی CharacterGPT را معرفی کرده است که کاراکترهای هوش مصنوعی تعاملی را بر روی شبکه بلاکچین به واسطه توضیحات به زبان طبیعی ایجاد می‌کند. به عبارت خلاصه‌تر، CharacterGPT خلق کاراکتر با استفاده از متن را امکان‌پذیر می‌کند.

این کاراکترهای هوش مصنوعی به صورت NFT در بلاکچین وجود دارند و صاحبان این NFTها می‌توانند هوش آن‌ها را ارتقاء داده یا آن‌ها را در حوزه‌های تخصصی آموزش دهند. این در حالی است که این NFTها می‌توانند دارایی‌های هوش مصنوعی را تولید کرده و در اختیار بگیرند که در پروتکل وجود دارند.

Alethea AI از توکن ALI برای تولید این NFTهای کاراکتر هوش مصنوعی، ارتقاء آن‌ها و موارد دیگر استفاده می‌کند. بالاتر از همه، از توکن ALI برای حاکمیت و ایجاد انگیزه در مشارکت‌کنندگان مختلف پروتکل Alethea AI استفاده می‌شود.

Hera: مسیریاب مبتنی بر هوش مصنوعی

مسیریاب الگوریتم یا سیستمی است که به کاربران برای یافتن کارآمدترین و سودآورترین مسیر معامله هنگام معامله کردن در صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) کمک می‌کند.

Hera در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد و یک الگوریتم مسیریاب است که به کاربران برای یافتن کارآمدترین و سودآورترین مسیر معامله هنگام معامله کردن در صرافی‌های غیر متمرکز کمک می‌کند. تجمیع‌کننده Hera از یک مسیریاب مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین به منظور آنالیز حجم معاملات، قیمت و نقدینگی استفاده می‌کند تا به این ترتیب، بهترین مسیر برای معامله را شناسایی کند.

روند مسیریابی می‌تواند شامل شناسایی کارآمدترین جفت‌های معاملاتی جهت استفاده و مقادیر بهینه برای معامله باشد تا اسلیپیج را کاهش دهد. اسلیپیج عبارت است از تفاوت بین قیمت مورد انتظار برای معامله و قیمتی که در آن معامله انجام می‌شود.

این تیم کار خود را در شبکه متیس (Metis) شروع کرد. با این حال، آن‌ها قصد دارند طی سال جاری میلادی به سوی مولتی چین حرکت کنند و شبکه آربیتروم مقصد بعدی آن‌ها خواهد بود.

در حال حاضر، درآمد پروتکل از طریق توکن Hera تقسیم می‌شود و امکان مشارکت در حاکمیت پروژه را فراهم می‌کند، اما در آینده کارمزد سواپ کاهش پیدا خواهد کرد و ایردراپ‌هایی بر اساس میزان استفاده از تجمیع‌کننده DEX آن‌ها توزیع خواهد شد.

وضعیت حال حاضر توکن‌های هوش مصنوعی

اندازه بازار توکن‌های هوش مصنوعی در بازار ارزهای دیجیتال همچنان نسبتاً کوچک است و ارزشی معادل با ۱.۶ میلیارد دلار دارد. با این حال، هنوز تقاضای ذاتی توکن‌های هوش مصنوعی مشخص نیست، زیرا این صنعت در حال حاضر صنعتی نوپا است که به طور بالقوه شک و تردیدهای زیادی را در بدو ورود آن به وجود می‌آورد.

با وجود این، انتظار می‌رود که این صنعت در سال‌های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد، زیرا روز به روز پروژه‌ها و شرکت‌های بیشتری به سمت استفاده از هوش مصنوعی در فضای کریپتو حرکت می‌کنند.

چالش‌های عرصه هوش مصنوعی

بازار توکن‌های هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و با چالش‌های متعددی مواجه است که می‌تواند رشد و پذیرش آن را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از چالش‌های اصلی به قوانین و مقررات نظارتی برمی‌گردد، چرا که در حال حاضر قوانین منسجم و روشنی پیرامون بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد و توکن‌های هوش مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از آنجایی که پیش‌بینی چشم‌انداز نظارتی در آینده و چگونگی اثرگذاری آن بر ارزش و قابلیت استفاده توکن‌های هوش مصنوعی دشوار است، به عنوان یک عامل بازدارنده، این موضوع چالش‌هایی را برای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

عدم آگاهی مردم چالش دیگری برای بازار توکن‌های هوش مصنوعی است. علیرغم مزایای بالقوه فناوری هوش مصنوعی و بلاکچین، هنوز هم افراد زیادی با مفهوم هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال و نحوه کارکرد آن‌ها ناآشنا هستند. ترکیب آن‌ها با یکدیگر کار را حتی پیچیده‌تر هم می‌کند. این موضوع می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری توسط پروژه‌ها و رشد بازار را دشوار کند.

از آنجایی که بازار توکن‌های هوشمند هم هوش مصنوعی و هم ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود، می‌تواند از هر دو طرف بازار با رقابت روبرو شود. هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال خود به تنهایی صنایعی بسیار رقابتی هستند و پروژه‌های زیادی در هر دو صنعت برای جذب سرمایه‌گذاری رقابت می‌کنند. ترکیب آن‌ها می‌تواند فرآیند جذب سرمایه‌گذاری را به مراتب دشوارتر کند.

فرصت‌های عرصه هوش مصنوعی

با وجود این چالش‌ها، فرصت‌های زیادی برای رشد و نوآوری در بازار توکن‌های هوش مصنوعی نیز وجود دارد. برای مثال، ماهیت غیر متمرکز و امن فناوری بلاکچین آن را برای ساختن اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی که نیازمند محافظت از داده‌های حساس و تضمین حفظ حریم خصوصی هستند، ایده‌آل می‌کند.

به علاوه، ادغام فناوری هوش مصنوعی و بلاکچین پتانسیل ارائه راه حل‌های جدید و نوآورانه مانند DAO مبتنی بر هوش مصنوعی و موارد دیگر فوق‌الذکر را دارد. با ادامه روند تکامل و بلوغ بازار، احتمالاً تقاضا برای توکن‌های هوشمند نیز افزایش خواهد یافت و فرصت‌های جدیدی برای رشد و نوآوری به وجود خواهد آمد.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر، چشم‌انداز واضحی بر اساس کاربرد توکن‌های هوش مصنوعی وجود ندارد. اما همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد چشم‌انداز آینده بازار توکن‌های هوش مصنوعی روشن است، به طوری که بسیاری از کارشناسان رشد قابل توجهی را در سال‌های آتی پیش‌بینی می‌کنند.

توکن‌های هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که طرز تفکر ما در مورد بازارهای هوش مصنوعی غیر متمرکز، مدیریت پرتفوی و حتی سازمان‌های خودگردان مبتنی بر هوش مصنوعی را متحول کنند.

با وجود این، مانند هر فناوری نوظهور دیگر، چالش‌هایی وجود دارد که بایستی با آن‌ها روبرو شد و فرصت‌هایی وجود دارد که بایستی از آن‌ها بهره برد. با ادامه روند تکامل بازار، مهم است که به بازیگران و پروژه‌های کلیدی توجه داشته باشیم و تأثیر بالقوه تغییرات نظارتی را درک کنیم.

با موفقیت اخیر OpenAI و سرمایه‌گذاری کلان مایکروسافت روی این پروژه، واضح است که عصر جدیدی در حال طلوع است. چشم‌انداز ادغام هوش مصنوعی با ارزهای دیجیتال مشخص نیست، اما جالب خواهد بود که ببینیم چگونه این فناوری‌ها برای شکل دادن دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، با یکدیگر کار خواهند کرد.

منبع: زوم ارز